- 2009. április 8., 08:00
A navigációs eszközök piacának egyik legjelentősebb képviselője a TomTom, aki nemcsak készülékeiről, de...

Az, hogy teljes Európa helyett csak 17 ország (Ausztria, Belgium, Csehország, Észtország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Liechtenstein, Litvánia, Magyarország, Németország, Olaszország, San Marino, Svájc, Szlovákia, Szlovénia, Vatikán) részletes térképe, és további 9 ország (Albánia, Bosznia és Hercegovina, Fehéroroszország, Macedónia, Montenegro, Moldova, Románia, Szerbia és Ukrajna) összekötő útjai vannak rajta, tulajdonképpen a legfontosabb különbség a GO 630 Traffic és a 15 ezer forinttal drágább GO 730 Traffic között. A másik eltérés az FM adó hiánya, amelyeket a hétköznapok során úgyis alig használnánk. Mindkét modellben megkapjuk viszont az összes, a navigációhoz hasznos TomTom extrát, a TMC vevőt és a gyártótól elvárható minőségi szintet. Persze ha csak az árat nézzük, joggal tehetjük fel a kérdést: megéri-e 20 ezer forinttal többet kiadni a GO 630 Traffic-ért, mint amennyit mondjuk a teljes európás, TMC-s IconX G400 FEU TMC-ért? Lássuk csak...

Külső és felépítés

A GO 630 tökéletesen illeszkedik a mai TomTom GO szériába – éppen úgy néz ki, mint a többi testvére. Összeszerelése példás, anyagválasztása kiváló, kijelzője napfényben is jól olvasható, szélvédős rögzítése pedig profi. A lényeg tehát: látszik, hogy nem kínai tucattermékről, hanem egy olyan gyártmányról van szó, amely mögött hosszú évek tapasztalata áll.


Maximális profizmus

A kezelőszervek és a csatlakozók nincsenek túlbonyolítva: a ki- és bekapcsolásra egy, a felső oldal jobb oldalán elhelyezett méretes nyomógomb szolgál. Ennek „érzékenysége” elég magas, könnyű megnyomni, ami esetleg a táskánkban hordott készülék kéretlen bekapcsolását eredményezheti (velünk nem fordult elő, de ez tényleg szerencse dolga).

A 4,3”-es, 480x272 pixeles érintőképernyő az előlap nagy részét elfoglalja, de a felette található sötét műanyag díszítő elemre bal oldalt elfért még egy mikrofon (a Bluetooth-os kihangosítóhoz), jobbra pedig a környezeti fényviszonyokat figyelő érzékelő. A töltésről tájékoztató LED a jobb alsó sarokban kapott helyet. A csatlakozók nagy része (hangkimenet, TMC antenna csatlakozó, USB-port) a 630 aljára került, és itt van az SD-kártya helye illetve a reset gomb is. A közel 2 GB-nyi térképadat a készülék belső memóriájában tanyázik (és annak nagy részét el is foglalja), SD-kártyára tehát szabadon menthetünk bármit, akár képeket vagy zenét is - bár lejátszani csak az előbbieket tudjuk.

Külső GPS antennát a hátoldalon található, gumifedéllel védett konnektorhoz köthetünk, de nem valószínű, hogy erre szükségünk lenne, a beépített vevő érzékenysége nagyon jó.




Minden a helyén

A hátoldalon egy lyukacsos fémlemez mögött lapul a hangszóró, felette pedig egy rugós lemez biztosítja a csatlakozást a bölcsőhöz. Ez utóbbi alighanem a legkisebb autós tartó, amivel valaha dolgunk volt: a mérnökök gyakorlatilag minimálisra redukálták a berendezést. Összesen egy darab, műanyag lemezekkel megerősített tapadókorongból és egy gömbcsuklós konnektorból áll, ami illik a 630 hátoldalán található nyílásba – ennyi. A szerkezet jól működik, megbízhatóan tartja a készüléket a szélvédőn, beállítani is könnyű, és olyan kicsi, hogy nyugodtan a kocsiban is hagyhatjuk.


Apró, de profi tartó, minimalista kivitelben

Ami a 630 belsejét illeti, egy 400 MHz-es Samsung processzor dolgozik benne, a TomTom saját szoftverével. GPS vevője a SiRF Star III, mégpedig a legújabb firmware-rel, így használhatjuk a QuickGPSfix szolgáltatást is (ezzel a neten keresztül tölthetünk le részleten műholdas információkat, meggyorsítva a bekapcsolás utáni pozíciókeresést, az úgynevezett melegindítást). Ezzel a hardverrel a TomTom GO 630 Traffic elég gyorsnak tűnt, navigálás közben folyamatos volt a képkirajzolás.

Szoftverek

A TomTom GO szériájánál nemcsak a készülék a fontos, hanem a mellékelt szoftver is, ami a TomTom HOME névre hallgat. Ezzel fogjuk tudni ugyanis ideális esetben frissíteni a 630-as térképeit, letölteni a QuickGPSfix adatait, és hozzáférni egy sor egyéb szolgáltatáshoz, amelyek között az újfajta hangoktól az időjárás-jelentésig sok minden megtalálható. Nem ideális esetben pedig használhatjuk akár Bluetooth-képes mobiltelefonunkat is, a GO 630 ugyanis képes ezen keresztül is elérni az internetet, csak ekkor a drágább mobilnetet használjuk, ami külföldön problémás lehet.


Menet közben a TomTom HOME

Maguk a TomTom PLUS szolgáltatások egyébként nagyon érdekesek: az előbb említett időjárás-jelentésen kívül letölthetünk például friss forgalmi adatokat, új érdekes pontokat, rengeteg hangoskönyvet, és előre megtervezett kiránduló és városnéző utakat is. Arra is lehetőségünk lesz, hogy saját pozíciónkat megosztva megtudjuk, ha haverok vannak a közelben, és gyorsan beüljünk egy szimpatikus kávézóba vagy étterembe.

Nagyon fontos része a TomTom HOME-nak a MapShare adatbázis-elérés. Ez a cég egyik leghasznosabb szolgáltatása: lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy térképjavításokat küldjenek be, amelyet aztán más felhasználók letölthetnek saját készülékeikre. Ez hazánk esetében már csak azért is jó ötlet, mert a TeleAtlas adatbázis részletessége elmarad az etalon iGO 8 és Garmin-féle NaviGuide által használt TopMap adataitól.


Beállíthatjuk, hogy mennyire bízunk meg a térképjavításokban

Azt, hogy milyen frissítéseket fogadunk el, négy fokozatban állíthatjuk, mi ebből a harmadik legenyhébbet választottuk, amely a TomTom által személyesen nem ellenőrzött, de sok felhasználó által beküldött javításokat is tartalmazza.

»1 - Page 0
Címkék