Apple termékek jótállása Magyarországon

Próbakör a hazai szervizeknél

Az előző oldalakon szereplő információkból tehát jól látszik, hogy bár a szabályozás precíz, külföldön vásárolt termékek esetében a világgarancia érvényesítése az eltérő törvényi és rendeleti szabályozások miatt adott esetben nehézkes lehet, a szervizek talán könnyebben vissza tudnak élni a helyzetükkel, ha akarnak. Mivel Magyarországon az Apple közvetlenül nincs jelen, külsős cégeket bíz meg azzal, hogy a világgaranciás termékeket szervizeljék — a javítás jellemzően a hibás alkatrészek cseréjét jelenti, ezt a szervizcégek végzik, de az alkatrészt az Apple biztosítja. Három világgaranciás termékekkel is foglalkozó szerviz van Magyarországon, az iStyle Hungary, az Almárium és a StarKing, közülük az első kettő már régebb óta foglalkozik Apple készülékek szervizelésével, a StarKing pedig pár hónapja kapta meg az Apple Authorised Service Provider rangot. Fontos megjegyezni továbbá, hogy az Almárium kizárólag szervizeléssel foglalkozik, míg a másik két cég prémium viszonteladó is, a szervizelés tehát inkább tekinthető másodlagos tevékenységnek náluk. Akinek tehát hibás, de érvényes garanciával rendelkező Apple terméke van, ezen cégek egyikéhez viheti vissza azt; az iStyle a szervize az Andrássy úton található (de a cégnek további négy boltja is van, három Budapesten, egy Debrecenben), a StarKingnél a szerviz a Bécsi úton van, de további négy budapesti üzletben is le lehet adni a terméket (ezek tehát drop off pontként üzemelnek), míg az Almárium telephelye a Kosztolányi Dezső tér közelében található — a szervizek tehát Budapesten találhatók, ami a vidéki vásárlók számára problémás lehet.

It's showtime!

A fenti információkkal a zsebünkben felkerekedtünk, zsebünkben egy olvasónk által biztosított, Kanadában vásárolt iPod Touch hibás fülhallgatójával és adatkábelével, hogy leteszteljük a szervizeket. Na jó, ez így nem kerek: a cikk megírása előtt valamiért úgy tudtuk, hogy itthon kizárólag az iStyle Hungary végez szerviztevékenységet, a másik két helyről nem is hallottunk, azok létezésére az iStyle hívta fel a figyelmünket, de erről majd kicsit később. A termékek problémái egyértelműek voltak, a fülhallgató halkan, erőtlenül, recsegve szólt, az adatkábel pedig egész egyszerűen nem működött, amit véleményünk szerint az okozhatott, hogy a kábeltörésgátló nem funkcionált tökéletesen, ezért a csatlakozófejeknél eltört a kábel. Mivel egy 2009.12.14-i vásárlásról van szó, bőven a fél éven belül vagyunk, ezért jótállásról beszélhetnénk, amennyiben Magyarországon vásárolt termékről lenne szó — de ez ugye egy kanadai vásárlás, tehát nem ilyen egyszerű a helyzet. Nem tudtuk, hogy a termékek javítva/cserélve lesznek-e, azt viszont tudtuk, hogy a szervizeknek akkor is kell írniuk jegyzőkönyvet, ha a garanciális cserét elutasítják, hiszen a 49/2003. (VII. 30.) GKM rendelet rögzíti, hogy „a forgalmazó a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni”, továbbá azt is, hogy „ha a kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétől eltér, ennek indokolását a jegyzőkönyvben meg kell adni.” Az 1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről 17/A. § 3. bekezdése pedig kimondja, hogy a szóbeli panaszt azonnal meg kell vizsgálni és szükség szerint orvosolni kell. Ha a fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, a vállalkozás a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, s annak egy másolati példányát a fogyasztónak átadni. Ha a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, a vállalkozás a panaszról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni, és annak egy másolati példányát köteles a fogyasztónak átadni, egyebekben pedig az írásbeli panaszra vonatkozóan a 4. bekezdésben írtak szerint köteles eljárni. Eszerint az írásbeli panaszt a vállalkozás — törvény eltérő rendelkezése hiányában — harminc napon belül köteles írásban megválaszolni. A panaszt elutasító álláspontját a vállalkozás indokolni köteles. A válasz másolati példányát három évig köteles megőrizni, s azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni. Nem teljesen tiszta számunkra (az ügyvédek is mást és mást mondtak), hogy az itt felsorolt rendeletek és törvények érvényes-e a világgarancia alá eső termékekre is, a mi szubjektív véleményünk viszont az, hogy ha létezik is olyan jogi kiskapu, mely a cégek számára lehetővé teszi, hogy ne adjanak jegyzőkönyvet vagy ne a fentiek szerint járjanak el, ezt kihasználni mindenképp etikátlan üzleti viselkedés.

Apple Authorised Service Provider

Első körünk tehát az iStyle Hungary Andrássy úton lévő szervizébe vezetett, ahol először az eladók igazítottak útba a szervizhez (mindezt nagyon kedvesen tették), majd előjött egy szervizes alkalmazott, aki a garanciális vásárlást igazoló blokk átnézése után (Apple világgaranciához elég a blokk, de a kanadai készülékhez mondjuk nem is volt garancialap) szemügyre vette a kiegészítőket, majd közölte, hogy semelyik nem garanciális, a kábelen ugyanis külsérelmi nyom található, a fülhallgatón pedig meg van repedve a kábeltörésgátló, ami szintén külsérelmi nyom, így a garancia megvonását eredményezi. Itt egy kicsit akadékoskodtam, mire megkaptam az Apple végfelhasználói szerződésének magyar nyelvű változatát: ebben egyértelműen le volt írva, hogy a nem rendeltetésszerű használat miatt a garancia elvész, ám nem láttam összefüggést a külsérelmi nyom és a nem rendeltetésszerű használat között, amit szóvá is tettem — nyilván lehet külső sérelem olyan hiba miatt is, mely a készülékben már vásárláskor megvolt. A szervizes úriember álláspontja nem változott, ezért a bizonyítási jogról kezdtem beszélni, mikor is megjelent a szerviz vezetője, aki szintén azt mondta, hogy ez nem rendeltetésszerű használatból eredő hiba, tehát garanciálisan nem veszik át a termékeket. Ennél a pontnál a szakértői vizsgálat hiányát kezdtem emlegetni, mivel furcsának találtam, hogy egy szervizes (aki mondjuk nyilván tapasztalt) szemrevételezéssel megállapítja, hogy egy fülhallgató az én nem rendeltetésszerű használatom miatt szól halkan. A cég képviselői így sem tágítottak, úgyhogy elballagtam, az esetről jegyzőkönyvet nem kaptam. Az eset után pár héttel megint visszamentünk, (én az üzletbe nem mentem be, nehogy felismerjenek), hátha csak rossz napjuk volt, de az eredmény nem változott: külsérelmi nyom, nem garanciális, kollégám két perc után, jegyzőkönyv nélkül távozott a szervizből.

Apple bolt
A kép illusztráció!

Az elszomorító eredmény után felhívtam a StarKing Aréna Plázában található üzletét, mely az Apple honlapján szereplő dokumentum alapján szerviz átvevőpontként üzemel. Ezt az ott dolgozó alkalmazott telefonon is megerősítette, kedvesen mondta, hogy várnak az üzletben, de én úgy döntöttem, hogy legfiatalabb boltba, a nemrég nyílt Allee Bevásárlóközpontban lévő StarKing Allee-ba viszem vissza a hibás fülhallgatót és a headsetet, mintegy próbaként, hogy a friss üzlet mennyire felkészült. Az itteni alkalmazottak is kedvesen fogadtak, a számla ellenőrzése után neki is álltak kitölteni a jegyzőkönyvet és a szervizmunkalapot, majd sajnálkozva közölték, hogy a szerviz túlterheltsége miatt a folyamat akár egy hétig is eltarthat, ha addig is használnám a kiegészítőket, akkor hozzam őket vissza akkor. Ezen a ponton felfedtem magam és visszakértem a kiegészítőket, mivel azokat még a harmadik helyre is el kellett vinnem — a StarKing üzletvezetője persze biztosított, hogy amennyiben ott nem veszik át a kiegészítőket, azokat visszahozhatjuk, ők át fogják venni.

Erre azonban nem volt szükség, ugyanis az Almárium is gond nélkül átvette cserére mind a fülhallgatót, mind az adatkábelt, bár utóbbival kapcsolatban a cég alkalmazásában lévő hölgy elmondta, hogy az Apple néha szokott visszadobni hasonló hibával rendelkező adatkábeleket, úgyhogy erre készüljünk fel. Tőlük már nem kértük vissza a kiegészítőket, melyeket péntekről keddre ki is cseréltek. Ami viszont talán ennél is fontosabb, az az, hogy a szükséges papírokat a StarKinghez hasonlóan itt is megkaptuk — önmagunk felfedése után pedig az előző helyhez hasonlóan itt is ment a kandikamerás show-kba illő meglepődés.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Hirdetés